Kako pripremiti dete za prvi razred kroz igru?

Devojčica sedi za stolom i crta.

 

Da li će dete zavoleti školu, učiteljicu i drugare, i da li će učiti sa lakoćom, samo su neka od pitanja koja muče roditelje budućih prvaka. Kako pripremiti dete za prvi razred i olakšati mu prilagođavanje novoj sredini? 

 

Odgovor na ovo pitanje je krajnje jednostavan: priprema treba da se odvija kroz omiljenu detetovu aktivnost – igru, a koje su to najbolje igre i igračke za razvoj koncentracije, fine motorike i govora saznajte u nastavku.
 

Kako pripremiti dete za školu?

 

Ovo može da bude zabavna aktivnost u kojoj zajednički učestvuju deca, roditelji, bake i deke, a svaki slobodan trenutak koji provedete sa detetom može biti prilika za učenje.


Ključ je u tome da učenje i igru spojite u jedno. Prisetite se igara koje ste vi voleli kad ste bili mali, iskoristite igračke koje već imate u kući, a edukativne igre za decu koje se mogu pronaći kod nas, savršene su kao priprema dece za polazak u skolu. One ne samo da razvijaju detetove misaone procese, već mnoge od njih poput “Ne ljuti se, čoveče“, uče dete kako da poštuje pravila, kako da sarađuje, kako da se nosi sa jakim emocijama kada, na primer, doživi poraz.


Stavite akcenat na usvajanje radnih navika, razvijanje detetove samostalnosti i sposobnosti, a učite ga čitanju, pisanju, sabiranju i oduzimanju samo ako ono samo za to pokaže interesovanje.

 

Kako poboljšati koncentraciju?

 

Sposobnost usmeravanja pažnje na neki sadržaj ili aktivnost, kao i održavanja pažnje, neophodni su da bi vaš budući prvak mogao da prati nastavu i učestvuje u radu na času. Od deteta uzrasta sedam godina se očekuje da bude u stanju da otprilike 20 minuta radi fokusirano.


Vezbanje koncentracije kod dece je itekako moguće, a ovo su aktivnosti i igre koje pomažu u tome:

 

  • Bojenje bojanki
  • Precrtavanje zadatih oblika na papiru ili tabli, i to prvo jednostavnijih, a zatim sve složenijih sa više detalja
  • Upoređivanje dve slike i pronalaženje detalja u kojima se one razlikuju ili pronalaženje skrivenih detalja na jednoj na slici
  • Slaganje slagalica, sklapanje kocki ili puzli, prvo onih sa manje delova a zatim i složenijijh
  • Razvrstavanje kocki po različitim kriterijumima (po boji, veličini, obliku …)
  • Ređanje objekata da bi se napravio niz (npr. ređanje domina, nizanje perlica na kanap…)
  • Zadaci opažanja – dati detetu da posmatra jednu sliku koja recimo prikazuje neku radnju ili ima puno detalja. Možete je pronaći u nekoj od detovih slikovnica. Zatim sliku sklonite i postavljajte mu pitanja u vezi za slikom (npr. koliko je dečaka bilo na slici, koje boje je bila devojčicina haljina, koje su sve životinje bile na slici itd.)
  • Igre pogađanja – iskoristite detetove igračke za ovu igricu. Izaberite tri igračke i stavite ih pred dete. Zatim mu recite da zažmuri. Sklonite jednu od igračaka. Kada otvori oči treba da se priseti koja igračka nedostaje. Možete povećavati broj igačaka, menjati im redosled itd.
  • Igre memorije uz pomoć karata
  • I naravno, čitanje priča i prepričavanje

 

Dete slaže jenga drvenu slagalicu.

 

Kako podstaći govor kod dece?


Pravilan izgovor glasova, slogova, reči i vokabular koji odgovara uzrastu deteta bitni su za komunikaciju deteta sa drugima, ali i za usvajanje početnog čitanja i pisanja. Neke od igrica koje smo i mi igrali kao deca odlična su vežba za razvoj govora. Ove igrice su pogodne jer ih možete igrati bilo gde: dok čekate u redu, šetate sa detetom ili uveče pred spavanje.

 

  • Na slovo na slovo – roditelj zadaje reč a dete pogađa koja je to reč. Reč bi trebalo da označava neki predmet u prostoriji. Kad pogodi, ono zadaje reč.
  • Kaladont –igru započinje roditelj tako što kaže neku reč. Dete zatim kaže reč koja počinje sa poslednja dva slova zadate reči. Igra se završava onda kada neko kaže reč koja se ne može dalje nastaviti (npr. kaladoNT), ili kaže reč koja se završava slogom KA.
  • Pogađalica – u vreću stavite više predmeta i detetovih igračaka koje se razlikuju po obliku, veličini, hrapavosti… Dete žmuri i izvlači jedan predmet a zatim ga opisuje. Na kraju pogađa o kom predmetu se radi.
  • Čitanje knjiga je neprevaziđena aktivnost za razvoj dečijeg rečnika, razumevanja govora i izražavanja, ali i za razvoj ljubavi prema knjizi. Čitajte zajedno sa detetom i gledajte zajedno ilustracije, a zatim razgovarajte o pročitanom. Kroz pitanja koja ćete postavljati učite dete da prepriča pročitano.

 

Ne zaboravite da pored pitanja o događajima i likovima, postavljate pitanja i o osećanjima likova (kako se devojčica u priči osećala, po čemu prepoznaješ da je bila uplašena, kada si se ti tako osećao…), jer tako upoznajete dete sa svetom emocija i razvijate njegovu emocionalnu inteligenciju.
 

Dečije ruke prave figuricu od plastelina.

 

Grafomotoričke vežbe za predškolce


Grafomotorika je sposobnost pravilnog držanja olovke i pisanja, koja je moguća ukoliko dete ima dovoljno razvijenu finu motoriku (pokreti prstića šake) i dobru koordinaciju oko-ruka. Dete bi već sa 4-5 godina trebalo da zna da olovku drži pravilno. Dakle, jasno je da je dobra grafomotorika kod dece važan preduslov za kasnije usvajanje početnog pisanja.


Evo kako je možemo razvijati kroz igru:

 


Edukativne igre za decu, knjige i igračke koje podstiču dečiji razvoj pronađite u prodavnici Vrabac i sa vašim budućim đakom prvakom dočekajte spremni 1. septembar.